Jak stworzyć skuteczny slogan i hasło reklamowe?

slogan i hasło reklamowe

Jak stworzyć skuteczny slogan i hasło reklamowe?

Fraza poruszająca emocje, zbudowana z kilku sprytnie ułożonych słów w lekkiej i miłej dla ucha formie to jeden z najważniejszych elementów promocji Twojego biznesu

Dlaczego? Ponieważ slogan i hasło reklamowe współtworzą wizerunek marki, a tym samym odgrywają ważną rolę w kreowaniu pozytywnych relacji z klientem. 
Jak najlepiej przyciągnąć uwagę odbiorcy i przekonać go do siebie? – odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Dobry slogan i hasło reklamowe – zacznijmy od klasyki

Twój kot kupowałby Whiskas.  

Nawet jeśli nie masz i nigdy nie miałeś kota z pewnością dobrze wiesz, czym jest Whiskas. 

Nokia – Connecting People 

Widzisz oczyma wyobraźni kultową 3310 (ja nawet 3210) i ekran z wężem. Jednak w czasach, gdy Nokia święciła triumfy spełniała obietnicę, o której mówił slogan – łączyła ludzi i to na wielu płaszczyznach :).

Think different

Obraz nadgryzionego jabłka wciąż budzi w każdym z nas pragnienia posiadania czegoś innego, nadzwyczajnego, wręcz wyjątkowego. Apple mówi: Burzymy utarte schematy, wychodzimy poza standardy, dołącz do nas. Zarówno ten jak i powyższy przykład pokazują, że nawet slogan reklamowy po angielsku, jeśli jest ciekawy, posiada odpowiedni rytm i przesłanie znajduje miejsce nie tylko w świadomości anglojęzycznej społeczności.

Ikea, ty tu urządzisz.

Czyli wolnoć Tomku w swoim domku – czego chcieć więcej!

Te krótkie frazy zawierają nie tylko obietnicę, jaką marka składa odbiorcy, ale również wyzwalają pragnienie i oferują drogę jego spełnienia i co najważniejsze zawierają esencję wartości marki.

I to jest właśnie istota sloganu lub hasła reklamowego – zawarcie w kilku najtrafniej dobranych słowach tego wszystkiego, co chcemy powiedzieć klientowi.

W tym artykule używam czasem terminów slogan i hasło reklamowe zamiennie, jednak występuje między nimi rozróżnienie – hasło reklamowe dotyczy określonej kampanii w ramach promowania produktu, np. Żona bez Ż to tylko ona, jest jednym z wielu haseł kampanii marki Żywiec z użyciem litery “Ż”.

Slogan i hasło reklamowe – wielka moc kilku słów?

Z pewnością nieraz spotkałeś się z określeniem przekupa albo sam doświadczyłeś daru przekonywania bazarowych sprzedawców. Z czego oni słyną? Z przekrzykiwaniu się podczas zachwalania swoich towarów. 

Najsłodsze gruszki na całym targu!

Jabłka prosto z sadu na najlepszą szarlotkę!

Rolka papieru toaletowego dłuższa niż mur chiński!

Bazarowi sprzedawcy to mistrzowie, tworzący chwytliwe hasła reklamowe – trafnych komunikatów skomponowanych na miarę potrzeb klienta. Wiedzą, że mają tylko chwilę, aby go złowić i żeby wybrał właśnie ich. Co zatem robią? Wywołują pragnienia, obiecują, uśmiechają się, czarują, wzbudzają zaufanie.

Jednak poza bazarowym światem nie jest już tak łatwo. Nie wystarczy krzyczeć (a wręcz jest to niewskazane), aby klient nam zaufał i skorzystał z naszych usług. Nie mamy też możliwości nawiązania kontaktu bezpośredniego, a klient bardzo często nie może dotknąć czy przetestować naszego produktu. Dlatego slogan lub hasło reklamowe, dopełniające błyskotliwą nazwę i elementy identyfikacji wizualnej są tak ważne w kreowaniu wizerunku i przekazu Twojej marki.

3 kroki, żeby stworzyć dobry slogan

  • Zacznij od przeanalizowania podstawowych założeń strategii marki. Slogan i hasło reklamowe powinny współgrać z tym, jak chcesz ją przedstawić i zawierać główne informacje na jej temat. 
  • Obiecaj i zapewnij, że spełnisz obietnicę. Za pomącą emocji i pozytywnych skojarzeń obudź potrzebę, spraw by klient Ci uwierzył i zaufał.
  • Pokaż, co odróżnia Cię od konkurencji, przedstaw wartość i unikatowość produktu.

Zdanie, które wpada w ucho na zawsze, czyli jak wymyślić skuteczny slogan i hasło reklamowe?

Kogo chcesz do siebie przekonać?

Najważniejszy jest odbiorca – klient Twojej marki. To do niego musi trafić przekaz. Dlatego określenie grupy docelowej jest jednym z warunków skuteczności hasła. Zastanów się, czy słownictwo branżowe będzie dobrym krokiem, czy mocno zawęzi grupę odbiorców, a w tym potencjalnych klientów. 

Nie obiecuj gruszek na wierzbie

Dobre hasło zapewnia, że rozwiązuje problemy klientów trafiając idealnie w ich potrzeby. Jednak wystrzegaj się obietnicy, której nie może spełnić Twój produkt. Choć słowa: najlepszy, jedyny, niepowtarzalny itp. mocno oddziałują na odbiorcę używaj ich z rozwagą. Pamiętaj, że budujesz długoterminową relację z klientem opartą na zaufaniu.

Dopasuj wszystkie elementy

Nazwa i dopełniający ją slogan czy hasło reklamowe powinno współgrać z przedstawieniem graficznym. Nie zapomnij o logo i innych elementach identyfikacji wizualnej marki.

Potrzebujesz nowe logo? Pokaż swoją firmę od najlepszej strony – sięgnij po profesjonalną identyfikację wizualną swojej marki.

Ram pam pam pam!

Mamy łatwość w zapamiętaniu haseł, które są miłe dla ucha, krótkie i zrozumiałe. Trudne słowa, brak rytmu i zbyt zawoalowany przekaz tworzą skuteczną receptę na zapomnienie.

Wiele haseł funkcjonuje wraz  z towarzysząca im melodią. Gdy napiszę: „Jak sobota to tylko do Lidla, do Lidla…” w Twojej głowie od razu rozbrzmiewa charakterystyczna melodia. Choć dla wielu osób ta reklama jest dość denerwująca.

Slogan nasycony emocjami

Emocje wywołują skojarzenia, budują obrazy, które zostają w naszej pamięci. Odwołanie się do emocjonalnego świata wzmocni przekaz. Radość, wzruszenie, tęsknota, pragnienie poczucia ulgi, rozwiązania problemu lub poczucia przyjemności – wszystkie one powodują utożsamianie się klienta z marką. W jego głowie pojawiają się dopowiedzenia typu: Też tak mam! Też tak chcę! Tego szukałem!

Daj się zapamiętać

Slogan musi Cię wyróżnić, dlatego tak ważne jest, aby był niepowtarzalny. Warto poświęcić trochę czasu i zrobić dobre rozeznanie pośród haseł konkurencji oraz marek z pokrewnej branży. Brak oryginalności nie zostanie również dobrze odebrany przez klientów, nawet jeśli podobieństwa powstały przypadkowo.

Niezastąpiony duet – dobra nazwa i wpadające w ucho hasło reklamowe

Sama nazwa firmy, produktu lub usługi nie zawsze obrazuje klientowi to, co masz mu dokładnie do zaoferowania. Po tym, jak już zwrócisz na siebie uwagę świetną nazwą, masz kolejne parę chwil na to, aby zaciekawić go esencjonalną i krótką opowieścią o swojej marce. Dlatego tak ważne jest, aby tworzyły całość a slogan rozwijał myśl zawartą w nazwie. Dobrą praktyką jest stworzenie nazwy i towarzyszącego jej hasła podczas jednego procesu twórczego.

Dobry slogan – zaufaj doświadczeniu copywritera

Aby stworzyć slogan i hasło reklamowe, które będą bazowały na zasadach marketingu, sprzedaży oraz komunikacji potrzebna jest wiedza, doświadczenie i umiejętność funkcjonowania w przestrzeni pomiędzy marką a klientem. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty zaopatrzonego w narzędzia, praktykę wynikającą z godzin analiz i pracy nad tekstem oraz umiejętnością tworzenia pomostu pomiędzy Twoją ofertą a pragnieniem odbiorcy.

Reklama: